GDPR: geen ver-van-mijn-bed-show

Heb jij al gehoord van GDPR, de General Data Protection Regulation?

Je leest soms dat data de nieuwe olie is. Technologiebedrijven als Facebook en Google gebruiken onze gegevens als grondstof om er geld mee te verdienen. Maar er zijn heel veel bedrijven en organisaties die persoonlijke zaken van ons weten. Denk maar aan de school van je kinderen, de winkel waar je een klantenkaart hebt, je bank of gewoonweg je werkgever.

Je adres, telefoonnummer, gezinsstructuur, aankopen… zitten in databanken waar je geen controle over hebt.

Daar komt vanaf mei 2018 verandering in. Dan gaat de Europese privacywetgeving GDPR (in het Nederlands: Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht. Iedere organisatie zal moeten verantwoorden waarom ze gegevens verzamelt en wat ze ermee doet. Dit geldt dus ook voor KMO’s.

De straffen voor het niet naleven van de GDPR-regels zijn niet min. Bij inbreuken kan de Privacycommissie boetes tot 4 procent van de globale omzet opleggen.

Ik leerde veel bij over GDPR dankzij de presentatie van Anaïs De Boulle (juriste bij Deloitte) op het Financieel Forum in Gent. Je kan haar slides hier vinden (start bij slide 28).

===

In Bankers are people, too staat niets over GDPR. De focus van mijn boek ligt op tijdloze financiële mechanismen, niet op regelgeving die constant verandert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *