1. Vertel zoveel mogelijk mensen wat je doet. Je zou er van opkijken van wie je allemaal nuttige contacten krijgt. (Ik geef zelf opleidingen bij banken en bedrijven. Meer info vind je hier en op mijn Linkedin-profiel.)
2. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, een BTW-nummer aanvragen, inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen… Dankzij een ondernemingsloket hoef je je geen zorgen te maken over deze administratieve verplichtingen. Ga voor je start eens langs bij een boekhouder. Hij zal je vertellen wat je allemaal moet doen.
3. In tegenstelling tot werknemers die forfaitaire beroepskosten kunnen inbrengen in hun belastingaangifte, moet je als zelfstandige al je beroepsuitgaven bewijzen met facturen. Ook om de BTW op je aankopen te recupereren heb je facturen nodig. Het is handig als je in de winkel een briefje met je bedrijfsgegevens afgeeft om over te typen. Zo verklein je de kans op fouten op de factuur. Ik heb al redelijk wat “creatieve” schrijfwijzen van mijn achternaam gezien.
4. Zoals gezegd kan je werkgerelateerde kosten inbrengen. Bijvoorbeeld een deel van je internetrekening of de verwarming van je werkruimte thuis. Als je de BTW wil terugvorderen, moet je BTW nummer op de factuur staan. Het is echter niet altijd interessant om van een contract als privépersoon over te schakelen op een contract als onderneming. De energieheffing is bijvoorbeeld hoger voor bedrijven dan voor particulieren.
Nog tips? Deel ze hieronder om je collega-zelfstandigen te helpen!