Waar dient onderwijs voor?
Voor velen is dat een belachelijke vraag. “Om dingen te leren natuurlijk!”
Maar is dat wel zo? Hoeveel herinner jij je nog uit de lessen aardrijkskunde? Gebruik je soms driehoeksmeetkunde tijdens je werk?
De Amerikaanse economen Bryan Caplan en Robin Hanson bekijken onderwijs door de lens van signaling-theorie. Door het behalen van een diploma toon je aan de buitenwereld dat je over bepaalde kwaliteiten beschikt. Werkgevers zijn niet geïnteresseerd in je kennis van oud-Grieks of van lineaire algebra, maar wel in het feit dat je een doorzetter bent die deadlines haalt en die complexe informatie kan verwerken.
Vandaar dat de meeste leerlingen het vooral belangrijk vinden om te slagen voor hun examens. Het begrijpen van de leerstof komt op de tweede plaats. Denk maar aan hoe blij studenten zijn als ze een deel van de cursus niet moeten kennen.
Doordat diploma’s zo belangrijk zijn, is er echter een wapenwedloop aan de gang. Meer en meer studenten gaan naar het hoger onderwijs. Jobs waar vroeger een diploma middelbare school voor volstond, vereisen nu een bachelor, alhoewel de job niet moeilijker geworden is. Door de diploma-inflatie verliezen studenten jaren op de schoolbanken, waar ze weinig nuttige kennis opdoen.
Als individu is het echter geen goed idee om geen diploma te halen en direct werk te zoeken. Zo geef je namelijk het signaal – mogelijk onterecht – dat je niet bekwaam bent.
Als je wil meepraten over het onderwijs met wetenschappelijk onderbouwde argumenten, luister dan naar deze (Engelstalige) interviews met Caplan en Hanson. Vooral het gesprek met Hanson is een aanrader.
Wat denk jij? Gaan we met zijn allen te lang naar school? Is de kwaliteit van het onderwijs gedaald? En wat kan er aan gedaan worden?