Historische analogieën zijn nuttig omdat heel weinig politieke, sociale of economische problemen nieuw zijn. Het probleem is dat het gemakkelijk is om een gebeurtenis uit duizenden jaren geschiedenis te kiezen die in je kraam past. Daarom moet je altijd in het achterhoofd houden dat hedendaagse omstandigheden nooit 100% overeenkomen met het verleden. Het is echter interessant dat gelijkaardige verhoudingen en gevoelens tussen individuen en groepen altijd terugkomen. Hierdoor gebruiken mensen dezelfde strategieën1, onafhankelijk van waar en wanneer ze leven, welke taal ze spreken of welke kleren ze dragen.
Mijn blog houdt geen rekening met wat momenteel respectabel of wettelijk is. We moeten denken over wat er mogelijk is en wat in het verleden echt gebeurd is, in plaats van te geloven in een geromantiseerde fictie. De historicus en blogger T. Greer heeft bijvoorbeeld het verhaal ontkracht van hoe de oude Chinezen de plundertochten van de Xiongnu, een groep steppenstammen, stopten. De fictie is dat de rovers ‘getemd’ werden door giften van de Chinezen, en doordat hun hoofdman met een Chinese prinses mocht trouwen.
In werkelijkheid organiseerden de Chinezen zelf een cavalerieleger, na het ondergaan van decennia strooptochten. Ze volgden de nomaden op de steppen en versloegen hen door krijgers, vrouwen en kinderen af te slachten.
De reden dat bestaande wetten ons denken niet moeten belemmeren wordt goed geïllustreerd door de Haagse Conventies van 1899 en 1907, die het gebruik van chemische wapens verboden. Het is welbekend dat beide zijden enkele jaren later de ‘verboden’ wapens gebruikten tijdens de Groote Oorlog.