Waarom zou Brussels Airlines een speciale deal moeten krijgen?
Luchtvaartmaatschappijen betalen geen accijns op kerosine. Er is geen btw op vliegtickets. Brussels Airlines heeft een half miljard euro schulden. Het bedrijf maakt amper winst en betaalt dus bijna geen vennootschapsbelasting.
‘Ja maar’, zeggen lobbyisten, ‘Brussels Airlines is belangrijk voor de luchthaven van Zaventem’.
Dat geloof ik. Maar dan moet de luchthavenuitbater ook maar een duit in het zakje doen.
Andere argumenten:
- Brussels Airlines is een strategisch bedrijf. Echt? Het klinkt niet logisch dat een Belgisch strategisch bedrijf in handen is van een buitenlandse aandeelhouder (Lufthansa). Mogen we eens een lijst zien van alle strategische bedrijven?
- Brussels Airlines is een belangrijke werkgever. Er werkt veel meer volk bij KMO’s die geen speciale steun krijgen.
- Als aandeelhouder kan de overheid op termijn een meerwaarde boeken. Een bedrijf dat voor de crisis al geen winst maakt, in een sector die kampt met overcapaciteit ?
- Als aandeelhouder kan de overheid eisen stellen op het vlak van klimaat. Als regelgever kan ze dit ook, voor alle luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Belgiƫ.
Ik ben overigens niet tegen staatssteun, integendeel. Maar die steun moet dan wel afhangen van objectieve criteria. Geen discriminatie van KMO’s ten voordele van een lobbyende luchtvaartmaatschappij!